Aixovar Funerari de la Naveta de Binipati Nou
(Ciutadella).
Tot i que les
navetes d’enterrament tenen el seu origen en el final de la cultura Pretalaiòtica,
els elements ceràmics i metal·lúrgics d’aquest aixovar, corresponen,
tipològicament als inicis de la cultura Talaiòtica. Com apunta
Fernandez-Miranda en un dels seus articles, aquest cas no és gens estrany, ja
que en la majoria de navetes s’ha pogut documentar una major presència
d’elements talaiòtics que pretalaiòtics. Aquest tipus de Construcció s’originen en el
final de la cultura Pretalaiòtica; alguns investigadors han volgut veure una
relació entre les construccions funeràries (navetes d’enterrament) i les
construccions d’hàbitat (navetes d’habitació); es podria interpretar que el fet
de ser enterrat en una construcció similar a on vivia el difunt durant la seva
vida, podia ser una mostra patent de la idea de continuïtat de la vida que
tenien els habitants de l’illa després de la mort. Les navetes són
construccions de caràcter col·lectiu, és a dir es construïen amb l’esforç de la
petita comunitat que després seria dipositada allí, ja que sembla que es tracta
de llocs d’enterrament secundari, tot i que hi ha alguns exemplars on es podria
interpretar que hi hauria hagut enterraments primaris.
Les navetes
d’enterrament varen ser utilitzades fins els segles VIII – VII aC., quan varen
ser substituïdes per les necròpolis de coves artificials com ara la de Cales
Coves; Aquest canvi no té efectes simplement en l’element espaial, sinó que té
com a conseqüència un canvi en els rituals i en els aixovars. Ens trobem, per
tant, amb un canvi dels materials ceràmics, metal·lúrgics, etc. Cal tenir
present, que alhora, les navetes conviuen amb altres tipus de llocs d’enterrament,
com poden ser els dolmens (Ses Roques Llises) o les coves naturals amb
tancament ciclopi (Cova d’es Càrritx) – intentaré fer una nova entrada per
explicar aquests casos.
El tipus de ceràmica
que es representa en el dibuix semblen correspondre a les mateixes tipologies
que s’han pogut documentar en les excavacions de la Cova d’es Carritx
(Ferreries) i que han sigut classificades per l’equip d’arqueòlegs que hi varen
intervenir. Segons aquesta classificació, les ceràmiques que tenim
representades corresponen a les tipologies Tipus 5, Tipus 4 (Classificació
extreta de: Llull, 1999) que cronològicament es situen en els inicis de la
cultura talaiòtica (1100 – 800 aC. ).
Pel que sembla aquests objectes ceràmics no
representaven l’aixovar del difunt, sinó que tenien més a veure amb les
funcions de tractament del difunt i dels rituals que es podien produir en el
lloc. El tema de la mort en època talaiòtica encara se’ns escapa una mica, però
es pot intuir que aquests recipients podien contenir alguna espècie de líquid,
olis, aromes, etc.
A part de la ceràmica
la resta de l’aixovar present dins la naveta va proporcionar informació prou
important per conèixer alguns aspectes del tractament dels morts i de la seva
vida quotidiana (vestimenta). El primer element a analitzar són els braçalets
de bronze, que segurament portaven en vida i els quals eren un element
indispensable en la disposició del difunt. Seguint amb la metal·lúrgia, també
es varen documentar unes peces de bronze bicòniques, la funció de les quals és
totalment desconeguda. I per últim ens trobem amb els elements fabricats en os;
es tracta dels botons de perforació en “V”. Es tracta d’un dels pocs elements
de la vestimenta dels habitants talaiòtics que ens ha arribat i ens indica que
a l’hora de dipositar el difunt a dins la naveta o cova estaven vestits.
Per seguir
coneixent els rituals funeraris de la cultura talaiòtica, properament
realitzaré una nova entrada parlant de la Cova d’es Càrritx i la Cova d’es Pas
on s’han documentat elements molt interessants pel coneixement del món dels
morts en la cultura Talaiòtica.
Interessant, Andreu, poder llegir, saber, i aprendre cada dia alguna coseta més.
ResponEliminaEsperarem la nova entrada!
I bona estrena blogaire!
Ja veuràs que serà un esplai plaent i enriquidor!